Styrelsen 2024

Föreningen har en styrelse som under varje mandatperiod driver frågor som rör arbetet i hur själva föreningen ska drivas. Under 2023 har vi följande förtroendevalda.

Lars Norén

Susanne Jonsson

Sekreterare

LOK/SISU och kontakt med US

Uppdrag

Suppleant

Suppleant

Övriga 2024

Birgitta Engström

Revisor

Cathrine Hilmersson

Revisor

Vakant

Representant Tävlingssektionen

Adjungerande

Representant från US

Adjungerande

Ett svar

1. Annelie af Ekenstam skriver:

Inbjudan till träningsdag i bruksridning & brukskörning.
    Söndagen den 9 oktober kl 10 är alla hjärtligt välkomna till hembygdsparken i Målilla. Vi kommer bygga upp en bana för bruksridning och en för brukskörning. Det kommer finnas en 4-hjulsvagn att låna för de som kör.
    Vi går igenom hindren och förklarar vad man ska göra på varje hinder.
    Ni är välkommna med eller utan häst. Det går även bra att leda eller tömköra hästen genom hindren.
    Ta med egen fikakorg.
    Skicka gärna ett SMS till Annelie om ni tänker komma 073-8472052
    Bruksridning är en lugnare tävlingsform med inriktning på samarbetet mellan ryttare och häst, den viktiga vardagsdressyren. En tävling i bruksridning består av upp till 13 delmoment som skall ridas inom maxtid, nära idealtid. I alla delmoment kan man få straffpoäng. Man blir bedömd under ridningen, hästens rörelser i gångarterna, ryttarens hjälper och hästens svar på hjälperna. I bruksridning kan följande hinder ingå: Vattenhinder eller presenning, bro, vända i trångt utrymme, portar, skritta över bommar, rida över gatubrunn, halter, lydnadshinder, rygga i vinkel, hoppning, flytta föremål, brygga och trav genom korridor.

Brukskörning är en lugnare tävlingsform med inriktning på samarbetet mellan kusk och häst, den viktiga vardagsdressyren. Man ska köra igenom en bana och utföra upp till 12 olika moment i nummerordning, under en maxtid, gärna nära en idealtid. Banan körs i skritt och trav enligt markeringar. Man ska ha så få straffpoäng som möjligt när man går i mål. I brukskörningen kan följande hinder ingå: rakkörning, lydnadshinder, platta, lastbrygga, portar, halter, träbro, manöverprov i trångt utrymme, vattenhinder, backning in i port och backning ut från port.
    Tävlingsregler finns på JUF´s hemsida juf.se under brukshäst Brukshäst :: juf
    Varmt välkomna önskar JUF Kalmar